Polecane Suplementy

Sprzężony kwas linolowy / kwas rumenowy w suplementach

cla sprzężony kwas linolowy w suplementach - CLA Tested Nutrition

Nie każdy suplement zawierający sprzężony kwas linolowy (kwas rumenowy / CLA) jest wart uwagi. W aptekach znajdziesz przede wszystkim suplementy typu Bio CLA z dodatkami (np. z zielonej herbaty). Czy warto się nimi zainteresować? Niekoniecznie. Za moment wytłumaczymy dlaczego.

Artykuł składa się z trzech części – w pierwszej przedstawiamy wykaz najlepszych suplementów z CLA, w drugiej znajdziesz informacje na temat wpływu CLA na organizm i skróconą tabelę zawierającą informacje na temat zawartości CLA w produktach spożywczych, z trzeciej dowiesz się co nieco o badaniach nad sprzężonym kwasem linolowym.

Tytułem wstępu

W poniższym zestawieniu nie uwzględniamy żadnych suplementów zawierających sprzężony kwas linolowy z dodatkami. Jeśli zależy ci na wykorzystaniu potencjału CLA, nie wybieraj takich produktów. Dodatki do CLA może obniżają koszt produkcji, może zwiększają też potencjalną atrakcyjność produktu, ale w żaden sposób nie wpływają na skuteczność działania kwasu linolowego.

Czysty kwas linolowy CLA w polskich sklepach

Wszystkie poniższe produkty można w zasadzie przyjmować zamiennie, trudno jest wskazać jeden, naprawdę najlepszy pod względem składu, jakości czy ceny. Dlatego szeregując je uznaliśmy, że zrobimy to na podstawie zaleceń producentów odnośnie stosowania tych produktów.

Ponieważ w badaniach stwierdzono, że najbardziej skuteczne i jednocześnie najefektywniejsze są dawki CLA rzędu 3 do 6g (odpowiednio 3000-6000mg) uszeregowaliśmy suplementy od najrozsądniejszych (po części najwyższych) rekomendowanych dawek.


Tested Nutrition – Tested CLA

Rekomendowana dawka 3200 mg

Suplement dostępny w niektórych sklepach z odżywkami dla sportowców. Zawiera czysty sprzężony kwas linolowy bez żadnych dodatków.

W opakowaniu jest 120 kapsułek, co przy przyjmowaniu rekomendowanej dawki (2 x 2 kapsułki dziennie, co daje 3200 mg CLA) powinno wystarczyć na miesiąc suplementacji.

Tested CLA kosztuje niecałe 50 zł i bez problemów można go kupić głównie w sklepach internetowych.

SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ I PORÓWNAJ CENY


4+ Nutrition – CLA

Rekomendowana dawka 2400 mg

Kolejny bardzo dobry produkt, choć sprzedawany w mniej ekonomicznych opakowaniach, na dodatek nieco droższy.

100 kapsułek kosztuje około 104 zł, przy czym producent zaleca spożywanie 3 kapsułek dziennie, co daje zaledwie 2400 mg CLA i może okazać się dawką niewystarczającą. Przy suplementacji 2×2 kapsułki dziennie dawka wzrośnie do wymaganych 3200mg, ale produkt okaże się jeszcze droższy w stosowaniu.

SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ I PORÓWNAJ CENY


Medpharma CLA

Rekomendowana dawka 800-2400 mg

CLA Medpharmy ma porównywalną cenę do CLA 4+ Nutrition. Tu opakowanie jest jednak jeszcze mniejsze, a rekomendowana dawka wynosi od 800 do 2400mg CLA.

Za 67 kapsułek trzeba zapłacić 69 zł. Produkt sprzedawany jest w nielicznych sklepach.

SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ I PORÓWNAJ CENY


MusclePharm CLA Core

Rekomendowana dawka 3000 -6000 mg

Wydawałoby się, że MusclePharm podchodzi najrozsądniej do dawkowania swojego produktu – zaleca przyjmowanie (w zależności od potrzeb i reakcji organizmu) optymalnych dawek CLA, które kształtują się na poziomie od 3000 do 6000 mg.

Problem jedynie w tym, że to tzw. blend CLA z olejem z awokado i oliwą z oliwek extra virgin. Na dobrą sprawę trudno stwierdzić, jakie stężenie CLA jest w jednej kapsułce toteż podawane przez producenta 3000 – 6000mg może okazać się dawką dużo mniejszą.

Typowe CLA w suplementach ma stężenie 80%. W MusclePharm – nie wiadomo jakie to stężenie, choć produkt jest uważany za jeden z najlepszych w kategorii.

Za 180 kapsułek CLA MusclePharm zapłacisz około 104 zł.

SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ I PORÓWNAJ CENY


Jak pisaliśmy wyżej, w sprzedaży, w większości sklepów i aptek – dostępne jest głównie CLA np. Olimpu – z zieloną herbatą i l-karnityną, tudzież innymi dodatkami. Takimi suplementami lepiej nie zawracać sobie głowy – w każdym razie powinny je omijać osoby myślące o poważnej suplementacji i chcące rzeczywiście skorzystać na działaniu CLA, tym bardziej, że sprzężony kwas linolowy raczej nie synergizuje z innymi substancjami tzn. żaden inny środek wspomagający odchudzanie, czy też uważany za taki, wcale nie zwiększa efektywności jego działania.


CLA w pożywieniu

W poniższej tabeli przedstawiamy zawartość CLA w produktach spożywczych. Ponieważ CLA jest tłuszczem kluczowa jest jego obecność / zawartość w ogólnej masie tłuszczów. Jak widzisz procentowo najwięcej sprzężonego kwasu linolowego  zawiera tłusta jagnięcina i homogenizowane krowie mleko. Dobrymi źródłami, szczególnie aktywnych izomerów C9 i T11 jest też ser cheddar i masło.

Widzisz problem jedynie w tym, że jedząc te produkty dostarczysz sobie i tak niewielkich ilości CLA. Dlatego jeśli chcesz osiągnąć wymierne korzyści z jego działania – suplementacja może okazać się niezbędna.

CLA w pożywieniu


Sprzężony kwas linolowy w badaniach

Choć kariera CLA rozpoczęła się wraz z badaniami w latach 80tych ubiegłego wieku, w których badano jego potencjalny antykancerogenny wpływ na ludzki organizm, to dziś CLA znane jest i cenione z innych właściwości. Jego wpływ na ludzki organizm przebadano pod różnymi kątami i stwierdzono, że:

  • CLA poprawia tempo metabolizmu,
  • stymuluje przyrost mięśni i ma działanie antykataboliczne (zapobiega rozpadowi tkanek mięśniowych),
  • sprzężony kwas linolowy korzystnie wpływa też na poziomy lipidów we krwi i to zarówno cholesterolu, jak i trójglicerydów,
  • CLA zmniejsza oporność na insulinę,
  • redukuje objawy alergii pokarmowych,
  • wzmacnia system odpornościowy.

Ciekawe, że w jednym z amerykańskich badań stwierdzono też, że podaż CLA w diecie przeciętnego współczesnego człowieka jest zdecydowanie za mała.

Listę badań podajemy w poniższym załączniku:

sprzężony kwas linolowy lista badań

Zostaw opinię lub skomentuj